mandag 31. august 2009

31.08 Valpekurs kveld 3




Må bare beklage dagens bildekvalitet - for vått og mørkt til å få bra bilder.

På valpekurset i dag var vi innom mye - får se om jeg husker alt sammen. Vi starta med ro-trening, som vanlig. Deretter kontakt, både med ”plopping” og ved å servere fra hånda. I dag begynte vi å sette ord på øvelsen. Jeg brukte ”følge med”. Det gikk greit så lenge jeg stod foran henne og spytta godbiter. Da kunne hun holde blikk kontakt veldig lenge.

MEN det var verre å skulle servere fra hånda, enten jeg stod eller satt på huk, endte det gjerne med at hun ville hoppe/krafse oppover meg hvis jeg reagerte med å bryte kontakten når hun brøt kontakten. Da ble hun altså litt frustrert over ikke å få godbiten. En utfordring for meg å holde orden på armer, ben, kommandoer og hund - samt holde balansen når jeg satt på huk. Det var tydelig at Carmen ikke forstod ”følge med” etter den forholdsvis korte tiden vi hadde trent på det. Dermed oppfatta hun det at jeg i det hele tatt sa noe som et mulig klarsignal til å ta godbiten. Hun skjønte ingen forskjell på ”følge med” og ”versegod”.

Tror det må være lurt å trene så mye på innlæring av ordet i fm med plopping at hun lærer seg ordet. For så å gå videre til å servere fra hånda.

En tredje versegod-øvelse var å slippe godbiter på bakken utenfor hundens rekkevidde, så skulle den kikke opp og ta kontakt og vi gi tillatelse til å ta den. Denne øvelsen ville jeg ikke gjøre med Carmen. Synes settingen ble for lik en jakttreningssituasjon hvor noe kastes som HUN skal følge med på. Og som hun ikke skal slippe blikket fra, og absolutt ikke se på meg for å få lov å løpe ut og hente. Så jeg trente mer på de andre to kontakt øvelsene isteden.

Ellers trente vi begynnelsen til sitt og bli - altså belønna at hunden satt av seg selv med at den fikk gå fram til en matskål og ta godbiten. Her trente jeg litt alternativt, med et par fremmadsendinger på skåla. Føler at Carmen kan både sitt og sitt og bli såpass godt at jeg ikke gjorde for mye kontaktøvelse ut av det.

Mot slutten av dagen trente vi nei-kommando med en fristende pølsebit som lå på en koffert på bakken. Én og én hund. Vi skulle da gi et rykk i kobbelet i det hunden skulle til å ta pølsa. Masse belønning etterpå. Jeg korrigerte Carmen to ganger, og da fatta hun at dette var noe forbudt.

Framover skal jeg fokusere på at hun skal ha bena i bakken, ikke hoppe. Belønne at hun sitter, vente på roen. Ta henne bestemt i halsbåndet, forhindre at hun fr hoppa opp. Jobbe med disse tingene før jeg begynner på ”fot”.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar