søndag 31. juli 2011

29.07 Dag 4 på kurs i Hemsedal
































I dag var kurset på Fagerset; - en stor eng delt på midten av en traktorvei/grøft med en del buskas. Såpass høyt at hundene ikke så over det.

Strategien min i dag var å gjenta det jeg gjorde på tirsdag; - ignorere Carmen mest mulig. Ikke se på. Og heller ikke ta på eller snakke til med mindre det var høyst nødvendig. Dette fungerte utmerket. Hun var lugn og sanset, og kom ikke med en eneste lyd før helt på slutten av dagen da det var et par små nesten ikke hørbare pip.

Ellers var det godt over 20 grader og sol i dag, så det var varmt og slitsomt for hundene.

Vi startet med at vi gikk på linje rett mot buskaset og det ble kasta markeringer over på den andre siden av veien/buskaset. Da Carmen fikk sin første fulgte hun rett og slett ikke ordentlig med, så hun strevde litt for å finne den.

Vi snudde 90 grader, gikk videre nedover enga, og hundene fikk en dobbeltmarkering; - begge på andre siden av buskaset. Da hadde jeg planen klar, og sørget for at Carmen markerte begge ordentlig. Sendte henne med ”Car” på den sist kasta, og var kjapp med å ta imot/snu meg til den først kasta/stille henne i riktig retning og dirigerte henne med ”Gå” på den andre. Var fornøyd med min egen føring, og Carmen markerte veldig bra!

Så gikk vi på linje parallelt med buskaset og det ble kasta til venstre for oss, på andre siden. Dette var vanskeligere for hundene enn når de skulle løpe rett fram og forsere grøfta, så også for Carmen. Hun klarte oppgaven bedre på andre enn på første forsøket.

Deretter gikk vi bort til grøfta, satte igjen hundene og gikk fram og la igjen to dummyer hver like ved grøfta. Vi økte så avstanden til grøfta og sendte hundene på søk, til dels samtidig. Carmen henta den første greit, men på den andre ble hun litt forstyrra av en av de andre hundene. Jeg kalte hjem og ble med henne ut og søke, - da gikk det bra; - dvs hun henta en av de andre ”sin”.

Videre befesta vi et område midt på den ene delen av jordet, hvor det var satt ned en kastestang. Hundene fikk først en ”diskret” markering med tennisball. Deretter dirigering til samme sted, fortsatt med tennisball. Johnny ville vi skulle blåse nærsøk også på markeringen, for å kunne ”bruke det” når vi sendte på dirigeringen.

Den første tennisballen Carmen henta måtte jeg blåse innkalling, siden hun ville søke videre med tennisball i munnen (”tennisball-fenomenet”!). Men, videre utover dagen apporterte hun tennisballer helt fint. Det gikk for øvrig fint å dirigere henne. Og kan også nevne at hun ikke hadde en eneste ”frustrasjonsreaksjon” i dag.

Vi forflytta oss 90 grader, altså fra klokka 06 til klokka 09, hvis en tenker seg kastestanga som midt i klokka. Her gjentok vi først markering, så dirigering. Her blåste jeg rett i nærsøk, uten stopp først.

Så skifta vi utsendingssted igjen og ble stående på klokka 12, nå med motvind. Altså måtte vi få hunden litt forbi stanga for at den skulle få fert. Det som skjedde med Carmen her var et resultat av noe som skjedde under vår forflytning fra klokka 09 til kl 12, hun ble nemlig veldig fokusert på noe på bakken. Så, da jeg sendte henne ut, skjena hun rett dit. Jeg løp ut for å korrigere og oppdaga en Frolicbit på bakken. Ulydig, altså! Men, på andre forsøket gikk det bra. Jeg sendte, stoppa og ba henne nærsøke.

Etter pausen delte vi gruppa i to, to gikk på høyre side av veien, og tre på venstre, så gikk vi på linje nedover enga. Hadde en kaster på hver side, og sendte hundene på kryss, altså over på den andre siden av veien. Carmens første markering var ok, på den andre fant hun noe å rulle seg på. Etterpå klarte vi ikke å finne ut HVA hun hadde rulla seg på….

Så kasta de to i kjapp rekkefølge. En hund fra høyre side av enga ble sendt over på venstre side av enga. Etterpå skulle en hund fra venstre side av enga sendes over på høyre side av enga. Her klarte Carmen seg veldig bra på tross av mye dirigering og fløyting på hunden som hadde vært umiddelbart før henne, og altså ute på jordet rett foran oss. De fikk også hente noen rett fram.

Deretter forflytta vi oss til den nedre delen av enga.

Her ble det kasta dummy I krattet, og det viste seg at det var fort gjort at hundene forserte krattet og løp ut på enga på den andre siden; - dette var jo det de tidligere hadde gjort. Det andre kastet gikk på enga rett foran oss. Så bytta vi altså på, slik at alle hundene fikk hente en hver på de to stedene. På markeringen i buskaset brukte Carmen lang tid, men jeg unnlot å gripe inn i noen særlig grad. Lot henne lete, blåste kun en gang stopp og sendte til høyre, og hjalp henne litt med nærsøksignal, og etter lang tid fant hun. Mener det er viktig at hun lærer seg at markeringer skal hun løse selv. På den som ble kasta rett fram var hun veldig kjapp med å finne.

Så hadde vi en runde hvor hund 1 fikk et kast i buskaset og hund 2 skulle dirigeres på kastestanga som nå var rimelig langt unna. Markeringen i buskene havna ikke så langt inn; - Carmen var veldig kjapp med å lokalisere den. Og hun lot seg fint dirigere ut til kastestanga, og stoppa på DEN lange avstanden, nærsøkte og fant. Jeg har vel rett og slett aldri stoppa henne på så lang avstand før!

Vi avslutta dagen med apportkaster. Og som sagt kom det et par bitte små pip da, men var veldig fornøyd med roen hennes i dag. Det var artig å se at hun skjønte tegninga rimelig kjapt. I begynnelsen stoppa hun fordi JEG stoppa, men ganske snart skjønte hun at Johnnys ”happhapp” betydde at markeringen straks kom, og stoppa av seg selv. Hun var skikkelig oppmerksom og også veldig stadig.

Mener jeg ser forskjell på hvor bra hun markerer om hun klarer å holde blikket på nedslagsfeltet eller om hun tar øyekontakt med meg for å sjekke ut om det er hennes tur. Markeringen hennes var ikke fullt så sinnsykt bra som de var på tirsdag, men absolutt fine. Også var jeg fornøyd med at jeg klarte å vende fint 90 grader da det ble skutt til venstre for oss, over buskaset de tidligere hadde forsert.

Alt i alt en veldig flott økt i dag. Hun var stadig, tyst og effektiv, lydhør på fløyte og selvstendig i markeringsarbeidet. Oppfører hun seg som hun gjorde i dag, burde det gå fint å hanke inn førstepremier i AK!


-----

På kvelden var det den sedvanlige dummy-kaster-konkurransen. Jeg vant selvsagt ikke, men fikk jo med meg noen artige bilder av de som kasta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar