mandag 31. august 2015

29.08 Mesterskapshelgen - Innledende runder



Vinnerne av BK og AK








Tid for årets happening - Mesterskapshelgen. Det var påmeldt nærmere 300 hunder, og må vel har vært det største retrieverjakt-arrangementet ever.

Veldig sosialt, med masse kjente å treffe fra både Norge, Sverige og Danmark.

Jeg skulle konkurrere med begge mine, og gikk med Petra før og Carmen etter lunsj.

PETRA:
Post 1 - Enkeltmarkering i buskas på andre siden av enga, Dommer Boye Rasmussen, 0 poeng
Petra oppførte seg helt fint, og lette, og lette, og lette, - men fant ikke dummyen. Jeg prøvde på å blåse stopp (når hun var i området) og søk noen ganger. Men, selv om hun gjorde som jeg sa, så fant hun fortsatt ikke dummyen. Til slutt kalte jeg hjem.

Post 2 - Enkeltmarkering i høyt gress på den andre siden av en plen, Dommer Morten Kielland, 10 poeng
Petra oppførte seg også her fint, og lette veldig etter dummyen. Fant den til slutt og tok en liten æresrunde før avlevering.

Post 3 - Enkeltmarkering ute på jordet, Dommer Britt Elise, 16 poeng
Petra oppførte seg fint, lette litt, fant og kom hjem med bra avlevering

Post 4 - Enkeltmarkering på vann, på andre siden av nedfallstre, Dommer Pål Bådsvik, 0 poeng
På denne posten er jeg usikker på hvor vanskelig det var meningen å gjøre det. Skjønte på folk jeg snakka med at de hadde fått veldig ulik vanskelighetsgrad. Noen fikk kast rett fram, sånn at den landa godt synlig. Andre (som Petra og meg) fikk et kast som landa på vann, med skjult nedslag bak et digert nedfallstre. Det ble for vanskelig for Petra, hun lette i fjære og svømte litt rundt. Men, altså noen avansert styring på vann har jeg jo ikke, så jeg måtte gi opp. I midler tid fikk Petra lov å være «picking-up» hund, så jeg gikk ned til vannkanten og fikk styrt henne til dummyen. Litt intens ble hun etterpå da, kanskje fordi jeg slapp opp litt på fokuset, det var jo ikke del av konkurransen. Og muligens fikk jeg igjen for det på neste post...

Post 5 - Lang enkeltmarkering nede på vannet, Dommer Paulina Abola, 0 poeng
Petra tok landeveien litt lenger enn det som ble rett linje, men visste hvor dummyen var og svømte ut og fant. På vei hjem fikk hun ferten av kumøkk, så hun la ned dummyen og begynte å spise på en ruke. Jeg måtte gå bort å få tak i henne, noe som gikk ganske greit, siden jeg etterhvert har lært meg til at det lønner seg å bruke «mild stemme» og ikke lage konflikt av sånt.

Oppsummert fikk Petra 26 poeng, og var nest sist av de hundene som fikk poeng i dag (altså som ikke ble diska eller trakk seg). Hun kom dermed på 92. plass av 93 hunder. Omtrent så dårlig som det kan gå poengmessig. Men, det bare smiler jeg av. Det viktigste er nemlig at hun kunne oppføre seg ordentlig. Med unntak av episoden med kumøkka, gjorde hun ingen oppførselsfeil. Hun hadde ingen tendens til å knalle. Ikke noe tøys med dummyer.

I mitt hode er Petra omtrent som en 1 år gammel hund, sånn treningsmessig. Pga både epilepsien og personligheten hennes har vi kommet sent i gang med trening. Men, jeg tror det kan bli riktig bra, etterhvert som vi kommer oss videre fra «ettårsstadiet».

CARMEN:
Post 1 - Lang markering på stubbjorde, Dommer Ole J, 20 poeng
Forrige gang Ole J dømte Carmen, var markeringsarbeidet hennes så dårlig at det gav en tredjepremie. I dag viste hun hva hun er god for, og klarte helt uten hjelp fra meg å finne dummyen på andre siden av dumpa hun måtte over. Grei start!

Post 2 - Dobbeltmarkering på linje i oppoverbakke-eng, Dommer Anders Carlssom, 13 poeng
Dette var en post mange strevde med. Carmen begynte veldig bra, med å finne den nærmeste dummyen helt uten noen styring. Men, da hun skulle ut på den lengst ut, trakk hun over mot venstre, mot skogkanten. Måtte gi et par kommandoer for å få henne mot høyre, så fant hun dummyen. MEN, på vei hjem var det tydelig at hun fikk ferten av noe. Dette noe viste seg å være yndlingshannhunden hennes, - Victor som kom gående forbi , langs veien. Carmen skifta retning og begynte å gå den veien, så jeg måtte rope på henne for å få henne hjem.

Post 3 - Enkeltmarkering ute på enga like ved beitet, Dommer Øivind Veel, 7 poeng
Her var vanskeligheten at hunden forsvant ned i dumpa, og det gjaldt da bare å krysse fingrene for at den fortsatte i riktig retning. Carmen lot seg friste til å dra mot venstre og inn på beitet. Jeg strevde med å få henne ut på enga igjen.

Post 4, Lamg fremmadsending på enga, Dommer Svein Scheie, 1 poeng
AK hadde brukt enga før lunsj (mye fert, altså :-)) Dette var Carmen dårligste post i dag. Som mange av de andre hundene trakk hun ned mot skogen/vannet. Masse strev for å styre henne mot høyre, og til slutt fant hun dummyen og vi fikk et skarve poeng.

Post 5, Lang fremmadsending over et kubeite, finsk dommer, 17 poeg
Her var Carmen flink til å gå ganske så rett fram, langt avgårde. Og det var til og med kumøkk i området, uten at hun brød seg noe om det. Fikk henne til å søke rundt det anviste treet etter noe sidedirigering. Dagens nest beste post, altså. I hvert fall hadde vi bra start og bra avslutning på testen, da.

Carmen kom på 58. plass av 83 med 58 poeng. Faktisk bestod hun, siden hun ikke fikk noen nuller. Men. altså, jeg var jo ikke fornøyd med det vi fikk til. Likevel, glad for at hun ikke var like apekatt som sist vi var på Kalnes og hun rulla seg i kumøkk.

---

På kvelden var det festmiddag på Quality, med taler og prisutdelinger. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar