torsdag 19. mai 2016

16.05 WT med begge frøknene









Tradisjonen tro var det altså WT andre pinsedag. Vi hadde en halvtimes tur til prøveområdet og var tidlig oppe for å pakke oss ut fra Odals Verk.

På formiddagen gikk BK og AK. Jeg hadde meldt på Petra i BK, selv om hun pga sin 1BK på B-prøve for så vidt er kvalifisert for å kunne starte i AK på Working Test. Fant ut at vi trengte en opplevelse av å kunne lykkes. Og lykkes gjorde vi! Petra fikk 81 av 100 mulige poeng og ble nummer 8 av ca 50 startende hunder.

Post 1 og 2, dommer Bjarne Holm - 16 og 15 poeng
Den første posten var en markering på land og den neste på vann.

Dette var en sånn dobbel oppgave, hvor det kom tydelig fram hvor utrolig lurt det er med “Trond Gjøtterud sitt rituale”, altså å peke på apporten, selv om det nettopp er kasta en markering. Jeg så flere av nybegynner-hundene bli trukket mot vannet på landmarkeringen, kanskje fordi de hadde sittet og venta på tur og hørt diverse plask.

Petra satt som spikra til jeg fikk vist ordentlig tydelig utsignal OG kommandert henne. Hun lette litt etter dummyen der ute og fikk 16 poeng.

Så var det på med kobbel og kjapt av med kobbel igjen før neste oppgave - en vannmarkering. På denne oppgaven så jeg flere av de andre hundene som var nølende til å gå i vann, lette etter en enklere utgang og en vei til dummyen uten å gå i vann. Men, ikke Petra, hun gikk som vanlig pent i vann og svømte rett ut til dummyen. Avleveringen var den eneste dårlige i løpet av dagen, - jeg fanta dummyen litt sånn i forbifarten. Dessuten surra hun litt etter avlevering . med å gå opp til dummyhaugen bak dommeren, hente en til og avlevere. Men, siden det hadde skjedd etter avlevering (selv om jeg altså ikke hadde rukket å ta på kobbe, så så nok dommerne litt snilt på det hos en BK-hund, og vi fikk 15 poeng.

Post 3, dommer Helen Gram - 16 poeng
Her var det en markering på andre siden av en liten myr. Petra stoppa av en eller annen grunn opp midt på myra på vei ut, og tok ferten av noe, men så fortsatte hun videre og fant dummyen ganske kjapt. Jeg ble trukket litt for at hun stoppa opp, og dommeren mente det var pga ritualet mitt, at jeg forstyrra henne med hånda. Det er jeg helt uenig i og holder med stor selvsikkerhet på ritualet mitt. Akkurat hvorfor Petra stoppa opp vet jeg sannelig ikke. 16 poeng fikk vi her.

Post 4, dommer Torunn Sørbye, - 19 poeng
Her falt markeringen på andre siden av en bekk og i noe buskas. Petra var flink til å forsere hindringene og fant raskt dummyen. Hun mista den i en dump på vei hjem og det trakk dommeren 1 poeng for - vi fikk altså 19 poeng.

Post 5, - en dansk dommer - 15 poeng
Her var også markeringen forbi et terrengskifte i vegetasjonen. Petra hang litt over dummyen og for det trakk dommeren 5 poeng, - hun fikk 15.

Dermed var lille Petra gjennom testen, og hadde faktisk ikke “gjort seg bort”. Hun fikk ligge i bilen og det var tid for elitehunden Carmen.

Carmen gikk det ikke så bra med, kun 44 poeng, og 19. plass av 24 startende. Jeg må bare innrømme at jeg nok heller ikke var noen glitrende hundefører i dagens økt 2. Det er ganske slitsomt å gå med to hunder og bruke hele dagen på det. Kjente på at når jeg kom til post 3 med Carmen, så hadde jeg ikke mye futt igjen.....

Post 1, dommer Frank Hermansen - 4 poeng
Vi gikk walk up på myra med fire hunder. Tydeligvis var det noe som lukta veldig godt på bakken og ergerlig nok stakk Carmen nesa i myra når akkurat hennes markering ble kasta. Hun fulgte fint med på de andre tre. Å dirigere Carmen i skogsterreng har jeg liksom aldri fått dreisen på. Det ble altså lite effektivt og hun fant vel dummyen mer på søk, minimalt med poeng, kun 4.

Post 2 og 3, dommer Øyvind Veel, 16 og 14 poeng
Her fikk vi først en dobbeltmarkering på linje, noe Carmen klarte nesten uten hjelp. Litt dirigering på den ytterste og vi fikk 16 poeng.

Så var den neste oppgaven en dirigering på den andre siden av myra, i skogkanten. Hun hørte sånn ca på meg, og vi fikk 14 poeng.

Post 4, dansk dommer, - 10 poeng
Her var det en dobbeltmarkering i tett skog. Det ble vel litt så som så med dirigeringen, jeg mista Carmen i skogen og hun dukka opp et annet sted enn hun burde har vært. Det ble 10 poeng på oss her.

Post 5, dommer Frank Hermansen - 0 poeng

Her kjente jeg virkelig at energien min var slutt og forventningen lav om å få til dirigeringen i skogen. Carmen skar ut til venstre og jeg reagerte alt for sent. Etter mye fløyting og venting fikk jeg beskjed om å kalle hjem. Og kommentar fra dommerne om at jeg burde ha styrt hunden på et mye tidligere tidspunkt. Ja, jeg vet.....








Vinnerne av dagens WT ble i BK: Cathrine, fulgt av Hans Einar og med Karin H på tredjeplass, den siste med 86 poeng. Petra var altså ikke så veldig langt unna pallen.

I AK var det ingen jeg kjente på pallen - to labradorer og en toller.

Og i EK vant Bjarne, fulgt av Tone og med Therese på tredje plass.


Victor ble beste dual-labrador. Det var for øvrig 8 labradorer som stilte i dual-konkurransen og Petra kom på fjerde plass (Carmen på syvende). 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar