onsdag 24. august 2016

19-21.08 Dobbel jaktprøve i Trondheim

Tusen takk til avdeling Trondheim for mange fine bilder; - Anne Olaussen, Janne Schetne og Sissel Adde. 






Det er en skikkelig sosial hobby, denne retriever-jakta. Denne helgen var det dobbeltprøve i Trondheim og vi var to stk som samkjørte oppover – og hadde med oss til sammen tre hunder i bilen. Reisemålet var Vikhammer Motell og Camping og jeg hadde leid et rom på motellet til meg og frøknene. Etter å ha pakket ut, fora hunder og kommet i orden, ble det tid for litt kveldskos på balkongen til en av de andre.

















Petra på prøve lørdag - null
Siden jeg ikke var helt først, fikk jeg tatt litt bilder av de første parene. 




Jeg kjente meg ikke høy i hatten da jeg gikk inn på prøve med Petra i dag. Håpa intenst at hun ikke skulle knalle eller på annen måte ødelegge for makkeren sin.

Petras første oppgave var en landmarkering på and. Noe hun egentlig burde kunne greie uten tull. Hun slapp anda en gang på vei hjem, men plukka den forholdsvis greit opp igjen og avleverte i hånd.

Så var det fremmadsending over vann uten påvirkning. Det skjønte hun rett og slett ikke – bare surra fram og tilbake ved vannkanten. Hun tok mange stoppsignaler fint, men jeg fikk henne ikke ut i vannet. Er ganske sikker på at om vi bare hadde stått helt ved vannkanten, så ville jeg fått henne helt over. Men, hun trenger altså trening på avstand fra kanten.

Etter denne oppgaven, tror jeg at det gikk litt i svart for Petra. Hun virker jo til å ha problemer med å skille på om jeg er sint/vi har konflikt, eller om mine signaler og styring faktisk bare er ment som hjelp og anvisning. Altså, siden det ble så mye styr rundt denne vanndirigeringen, så var liksom tilliten borte, eller noe sånt. I alle fall, gjorde hun mye ramp etter dette. Hun stakk fra fot flere ganger, og bort til en vilthaug, plukka opp and, nafsa på den. Ville ikke gi den fra seg...

Så rakk jeg vel å få sendt henne to ganger på søk (akkurat samme området som hun i fjor fikk sin 1BK…!). Det som var fint var at Petra, i motsetning til mange andre hunder, aller først fant den nærmeste. Hun er jo god på nøye søk. Deretter fant hun en langt ute, som hun dessverre bytta med et annet vilt på vei hjem. Dessuten surra hun nok en gang med å forsyne seg fra vilthaugen mens makkerhunden var på søk. Jeg fikk ta på kobbel…

Egentlig var det vel 4-5 vilt til hver hund i feltet og i tillegg en dirigering på slutten. Og kaniner, i begynnelsen av prøva var det jo bare ender.

Ja, takk for i dag, altså. Og selvsagt lurte jeg på om jeg skulle stille Petra dagen etter eller ikke……

Dommerkritikken fra Peter Nordin:
«Markeringsevne utmerket både på land og vann. Apporteringslyst: Avbryter innleveringer og slikker på viltet. Søker med vilt i munnen, bytter vilt. Utmerket svømmesett. Sammenfattende: En tispe som viser fin markeringsevne. Bristen finnes for dagen ved innleveringer. Legger ned vilt og bytter. Dommer avbryter prøven. Trivelig ført.»






Carmen på prøve lørdag - tredjepremie
Vi hadde walk up med fire hunder på myra på lørdag. Det var skikkelig varmt, og dessuten tungt terreng – både for hunder og førere.

Det begynte med en dobbeltmarkering for hver hund, og Carmen løste sin oppgave glimrende. Hun lette litt der ute, men det skulle da også bare mangle med de såpass vanskelige markeringene hun fikk.

Så var det en dirigering på land, Carmen fikk den siste som var igjen. Jeg jobba litt for å holde henne i området, og hun var nok ikke god nok på nærsøk, men synes hun tok veldig fint de stopp og dirigeringssignalene jeg gav henne.

Videre forflytta vi oss til et område hvor det gikk en drive som varte i 6 minutter. Dette tok Carmen med stor ro, ikke en lyd og ingen uro. Tilskriver dette at vi har trent såpass mye på å stå på linje uten å snakke i treningsgjengen. Jeg var glad så lenge det var skyting og lyd fra driven, vet jo av erfaring at det er når det stilner og andre hunder skal jobbe, at uroen kommer.

Hun oppførte seg greit helt i starten, men hadde tiltagende uro rundt fot. Og det starta for alvor når driven var over og ventingen var i gang. Skikkelig ergerlig, siden hun gjorde oppgavene sine veldig fint. Hun ble sendt på en enkeltmarkering til høyre for driven – og henta den lekende lett. Hun ble sendt tre ganger ut i feltet. Da måtte de over myr, over en kolle, over enda mer myr og så opp i skogen. Det var langt og tungt og mye tid hadde gått, men Carmen var supermotivert og klarte seg med én kommando for å forsere alle terrengskiftene og søke der ute. Så var det en dirigering hvor nok jeg trodde området var større enn det var, så dermed slapp jeg henne litt vidt. Men, hun tok alle stopp/dirigeringssignaler, selv om det vel også her kunne vært bedre nærsøk.

MEN, så var det altså denne uroen…. Hun spiste iherdig blåbær og var HELT utilsnakkelig. Gnafsa seg bortover og flytta seg vekk fra fot. Helt døv for mine iltre, hviskende korrigeringer. En blir virkelig helt fortvila når en ikke har mulighet til å korrigere det. Og selvsagt blir det ingen førstepremie av sånt….



Sammenfattende kritikk av dommer Helen Gram Debuise:
«Viser i dag sin styrke i markeringsarbeidet. Søker effektivt og holder gjennom hele prøven. Dessverre brister hundens konsentrasjon og bli urolig rundt fører. Bedre forståelse for tegn og signaler må på plass for bedre effektivitet.»

Premieringer ellers i EK: 6 nuller og 2 førstepremier.




På kvelden var det festmiddag og vakker solnedgang. 


Petra på prøve søndag - null
Jeg hadde en skikkelig oppvarmingsøkt med Petra før prøvestart i dag. Fot, og trilling av tennisball foran henne, som hun altså ikke fikk lov å ta. Sitt og bli der det var masse folk som gikk rundt.

Så ble vi stående kjempelenge helt oppi prøveområdet, ute i sola, på myra, mens vi venta på at vi skulle starte. Altså mens forrige par avslutta, det ble skrevet kritikk og holdt åpen kritikk. Petra virka lugn mens hun satt der i bånd og venta.

Omsider var vi i gang, makkerhunden fikk enkeltmarkering på rype. Petra syntes tydeligvis at det tok altfor lang tid før den andre eieren sendte hunden, så hun knalla avgårde og henta rypa etter litt besvær med opptaket. Takk for i dag, på med kobbel, og det var slutten på høstens B-prøvestart for Petra.

Det var bare å bearbeide nederlaget i en fei før jeg la henne i bilen og tok ut Carmen til oppvarming før hennes prøve.

Dommerkritikken fra dommer Helen Gram Debuise:
«Hunden gjennomfører knallforsøk på første markering.»



Carmen på prøve søndag - tredjepremie
Ja, jeg var skikkelig i tenkeboksen etter prøva på lørdag, og også ut fra noen innspill jeg fikk fra folk. Jeg HAR jo gjennomført å stille opp Carmen i blåbærkratt for å trene på at hun ikke skal spise. Problemet har vært at på den type trening har hun ikke gjort antydning til å røre et eneste blåbær. «Noe» skjer altså når jeg kommer inn på prøve…

Men, kanskje jeg ikke har holdt på lenge nok. Et annet innspill gikk på at Carmen rett og slett er ulydig, at det er viktig i hverdagen aldri, aldri la hunden få spise på gress o lign så lenge den er i kobbel/under kommando/fot….

Vel, jeg tenkte i hvert fall at jeg skulle teste ut dette med å ta en lengre oppvarmingsøkt, og stilte meg opp i blåbærkratt i til sammen to timer før jeg gikk inn med Carmen på prøva søndag. Hun var helt kul og tyst, gikk inn i en slags boble sammen med meg. Var helt uinteressert i å røre et eneste bær, bare krølla seg sammen i lyngen og ville sove. Eller lente seg inntil meg med et fjernt blikk.


Denne sinnsstemningen tok hun med seg litt av inn på prøva, men dessverre endra hun seg ganske kjapt og stappa nesa ned i myra. Hun gnafsa i seg noe, selv om det ikke var blåbær der….

Vi var tre på linje og hundene fikk en enkeltmarkering og i neste runde en dirigering. På et tidspunkt gikk det en slags drive ute i vannkanten og etterpå var én av hundene på jobb i søket mens en annen holdt på med annen oppgave. Jeg tror Carmen henta fire på søket. På slutten var det nok litt tungt og jeg måtte be henne en ekstra gang om å søke.

Carmen henta også en dobbeltmarkering på linje, - markerte kjempebra. Her skjedde det for øvrig noe rart, da hun kom hjem med den første dummyen begynte hun å fnyse, spytta ut dummyen, blunka, rista på hodet og smatta, spytta. Jeg tror det var et insekt el lign på dummyen og at hun fikk dette i munnen. På slutten var det en oppgave med en markering som landa i en dam, men hvor hunden skulle stoppes og søke etter liten dummy på vei ut. Carmen jobba litt med området, men hadde fin stopp og løste både denne og markeringen som hun etterpå ble sendt på.

Langt mindre uro enn i går, men dessverre altså også urolig i dag…

Sammenfattende kritikk av dommerne Helen Gram Debuise og Peter Nordin:

«Viser i dag godt markerings og dirigeringsarbeid. Viser stor søkslyst i søkets startfase. Bristen finnes for dagen i at hun er urolig rundt fører. Og legger ved et tilfelle ned foran fører. Derav dagens premie.»

Gratulerer til pall-plassene i EK. Etter premieutdelingen begynte den lange veien sørover....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar