fredag 26. august 2016

23.08 Jaktcup post 6




Nå er rett og slett høstsemesteret i gang, båndtvangen er over, jordene er i ferd med å treskes og diverse aktiviteter i oppstart. OG jaktcupen starta opp for semesteret i dag.

I tillegg til at jeg faktisk leder cupen, og det er mye arbeid med organiseringen, så har jeg jo med begge hundene.

Før dagens cup har jeg som kjent grubla en del når det gjelder hva som lønner seg av «oppvarming» for Carmen fram mot jaktprøva til helgen. Jeg bestemte meg for å utnytte cupen til «tørrtrening» med Carmen. Ingen apportering, altså. Bare se på, holde seg i ro, ikke spise gress, og være tålmodig når andre førere kommanderer og fløyter, det skytes og kastes og andre hunder løper.

MEN, jeg begynte med å gå med Petra. Oppgaven i dag var minne og sidedirigering. Noe som for så vidt passa midt i blinken ift at vi har trent nettopp mye styring i det siste. Men, terrenget utgjorde vanskeligheten i dag. Hun gjorde for så vidt som hun ble bedt om, gikk fot, var stadig, klarte å slippe forstyrrende kast, løp ut og søkte og lette. Men, strevde litt med å finne både den direkte markeringen og den hun ble dirigert til siden på i neste omgang.

Selv om det bare ble 10 poeng til Petra, var jeg likevel fornøyd med at hun ikke fant på noen sprell, at avleveringene var fine og at det var lett å koble henne etter avsluttet øvelse.

Så var det Carmens tur. Jeg tror jeg stod ute på jordet bak linja ift de som gikk i par i Multe - i nærmere en time. Svartfrøkna satt rolig og pent. Ikke en antydning til å spise på noe som helst. Hm. Klarte altså ikke å få fram den atferden som nesten umiddelbart «melder seg» på prøve…



Gratulerer til dommerens favoritter og takk til kveldens dommere!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar