søndag 26. mars 2017

26.03 Dag 2 på jaktkurs med Carmen og Egentrening med Petra





























Vi begynte med sidedirigering i dag. Hundene fikk være med ut og se at det ble lagt ut tre dummyer langs skogkanten. De ble sendt til alle tre områdene, sånn at de var kjent. Vi gikk runden og la ut dummyer, instruktøren gikk bak oss og fjerna dem igjen. Så gikk vi videre med å sende dem til et tomt område, for så å sidedirrigere til område med dummy.

Carmen gikk litt i kjelleren på én av disse oppgavene. Det er noe med at når hun er på kurs sammen med hunder som enda ikke har starta i AK, blir jeg vel litt sånn at jeg forventer hun skal være best. Og dermed skuffa og irritert hvis det ikke går bra. Om disse følelsene mine synes litt for godt, kan hun gå i kjelleren, og vil da plutselig ikke gjøre noe. Dermed måtte jeg jobbe litt for at vi skulle bli «venner» igjen…

Vi fikk prøvd oss på det omtalte vilt-slepesporet. Artig å se hvor kjapt Carmen fikk med seg dette. Hun skjønte det nok på lang avstand at «noe» hadde forsvunnet inn i skogen. Og tok ferten av anda. Vi skulle altså blåse nærsøk der anda var blitt lagt ned og så la hunden selv finne sporet.

Så ble det litt launcher-trening på slutten av dagen. Vi gikk to og to på linje. Etter launcherskudd ble først en hund sendt til et av de innarbeida nærsøksområdene. Så ble en hund sendt på markeringen. Ny hund inn på linja, og sånn fortsatte vi til alle hadde fått begge oppgavene.

Som i går slutta vi med å spise lunsj sammen med gruppa som skulle ha kurs etter lunsj.

Et flott kurs, i herlig vårvær, sammen med hyggelig instruktør og deltagere!














Tilbake etter kurset med Carmen var været bare SÅ bra, at treningen med Petra ble utsatt til fordel for et par-tre timer på terrassen, med lydbok, middag og rødvin. Mars og 17 grader, det er jo bare helt fantastisk. Og i tillegg omstilling til sommertid, - dermed var det sol til kl 20.


Idag ble det en treningsøkt med bare Petra og meg. Vi gikk opp på kubeitet i nærheten og trente nærsøk-stopp i en steinrøys. For første gang siden jeg begynte med denne måten å trene på, så jeg en antydning til nøling i framsendingen - altså at hun forventa et stoppsignal.


Etterpå utnytta jeg steinrøysa til et terrengskifte ifm dummy-i-to-retninger-treningen. Mener å huske at Petra kun hadde én knalling på denne treningen idag - og det selv om det var interessante apporter - i form av gummiender. Bra!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar