mandag 11. september 2017

02.09 Mesterskapshelgen - innledende runder





I helgen er vi innlosjert på hytte på Geilo - fire damer og åtte hunder. Den såkalte Mesterskapshelgen som velkommer både nordmenn og utlendinger har de siste årene blitt et digert arrangement. Over 200 påmeldte hunder i de tre klassene dette året.

Jeg hadde en såkalt «fordelsball» i dag, siden jeg skulle gå med to hunder, Petra i AK og Carmen i AK.

Temaet for årets MH var «norsk andejakt» - noe som betydde at samtlige 5 poster i samtlige 3 klasser gikk i vann/siv. Veldig artige og vanskelige/utfordrende oppgaver som tok mye tid. Altfor mye tid til å få så mange hunder gjennom på rimelig tid. De siste ekvipasjene i EK var ikke ferdige før nærmere 20.30!

Starta med Petra før lunsj, mens Carmen fikk vente i hytta.


Post 3, dommer Ole J, dirigering - 0 poeng
Dirigeringen her var liksom rett inn i terrenget, med litt for mange muligheter... Petra løp ikke langt nok ut, og ble «tatt av» skogen til venstre og vannet til høyre. Jeg valgte å kalle hjem til slutt.


Post 1, dommer Morten E, dirigering - 5 poeng
Petra var veldig flink til å ta seg over vannet, gjennom sivet. Svømte sakte og pent helt over, lot seg stoppe og søkte, og kom svømmende tilbake med dummyen. Mange strevde med å få hundene over på denne posten, og kun omtrent halvparten fikk poeng.

Petra KUNNE ha fått en høy poengsum hvis hun bare hadde avlevert ordentlig, men hun føk forbi meg og surra rundt ved noen ryggsekker.

Post 2, dommer Morten E, markering - 10 poeng
Petra var litt for langt til høyre ift markeringen og måtte styres litt, men så fant hun dummyen. Og når jeg satte meg på huk kom dummyen i hånd.

Etter lunsj var det tid for de resterende postene i AK.

Post 5, dommer Ole J, dobbeltmarkering - 0 poeng
Jeg sendte Petrapå den sist kasta. Hun strevde litt og surra litt med avlevering. Da jeg sendte henne på den først kasta hadde hun nok tellefeil - svømte ut til der hun fant den første dummyen. Måtte gi opp, men gikk ned til vannkanten med henne, sånn at hun fikk være «picking-up» hund.


Post 4, dommer Morten E., dobbeltmarkering - 13 poeng
Heldigvis ble Petras siste post vellykka. Hun fant fint begge dummyene og leverte i hånd.

Dagens tema var altså dårlige avleveringer. Og det kan en jo gremmes over. Det er ikke det at vi ikke har trent på det, og hunden er jo 4,5 år gammel. Men, Petra er Petra, og kan ikke sammenlignes med noen andre. Hun er vel litt som en spesialskole-elev, som ikke har annet tilbud enn en vanlig skole, og som hele tiden blir sammenligna med normale elever. Og målt opp mot standarder som gjelder for de normale.

Det gjelder å ta det med et smil. Og hun hadde nok en fin dag, hun forstår jo ikke at hun er altfor gammel til å gjøre den type feil som hun gjorde i dag.






Noen bilder fra postene før lunsj idag.


Godt aktivisert ble Petra lagt i hytta og det var Carmens tur.

Som sagt var det vanskelige poster idag. Av over 80 hunder var det kun 18 stk som gikk gjennom uten en null. Og mange fikk mange nuller. Carmen fikk fire nuller - tidenes dårligste WT-resultat, altså.


Post 1, dommer Lars Mertz ,enkeltmarkering - 0 poeng
Markeringen falt ute i tett siv, og det var så godt som umulig å se hunden der ute. Carmen var så nær, så nær, og lette som en helt etter dummyen. Men, fant den ikke. Vanskelig å styre også, plutselig hadde hun svømt vekk fra området.


Post 2, dommer Tommy Lundin, dirigering - 12 poeng
Den lange dirigeringen gikk gjennom vann og siv. Carmen var vel ikke snorrett ut, men jeg fikk henne fint over vann, også over den halvøya BK hadde henta dummyer på. Dette var altså den eneste posten Carmen fikk poeng på i dag.


Post 3, dommer Hanne Søndenbroe, dobbeltmarkering - 0 poeng
Dette var den siste posten Carmen gikk, og altså den tiende posten jeg førte hund på. Klokka var nesten 20 på kvelden og den tobente var nok «litt» sliten i hodet. Jeg markerte dårlig og trodde den ytterste var nærmere enn det den var. Fikk et hint av dommeren om at den var lenger ut, og da gikk det greit. Men, den nærmeste fikk vi ikke inn.


Post 4, dommer Mats Närling, dobbeltmarkering - 0 poeng
På denne posten var det flere hunder som skada seg, og jeg må innrømme at jeg var skeptisk da jeg kom ned på posten. Det var nemlig et felt med ganske skarpe stener i et område mot vannet, og dette skulle altså hunden forsere på skrått, den sist kasta skulle hentes først.

Men, jeg hadde ikke behøvd å bekymre meg for Carmen, hun tok helt egne beslutninger på hvordan hun skulle løse problemet med stenene. Hun gikk rett og slett IKKE den veien jeg pekte, men fant sin egen trygge vei utover, og gjennom sivet, før hun vinkla 90 grader til venstre og svømte i retning dummyen. Noe omstendelig ble det likevel, siden hun selvsagt ikke hadde nedslaget helt klart for seg etter denne omveien. Men, jeg fikk nå handla henne til dummyen.

Da hun skulle hente den andre, strevde vi fælt, og til slutt begynte hun å rulle seg på noe der ute.

Post 5, dommer Hans P, dirigering over vann - 0 poeng
Denne posten kunne gått så bra, og Carmen imponerte i starten. Jeg fikk visst ikke tatt bilde av forklaringen på posten, men det var altså en dirigering over vann, ganske nærme land. Hunden skulle IKKE inn på land fikk vi beskjed om.

Carmen fikk en «over»-kommando, og dette fungerer jo supert på henne. Hun la på svøm uten noen som helst tanke om å gå på land underveis. Svømte snorrett dit jeg pekte. MEN, så fant hun ikke dummyen der ute og jeg strevde med å holde henne i området. Måtte til slutt kalle hjem.










Her er noen få bilder fra EK- postene.

Etter en meget lang dag var det omsider klart for middag og offentliggjøring av semifinalistene til søndagen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar