onsdag 18. oktober 2017

13-15.10 Bursdagsfeiring på gods i Danmark


Når en først skal feire bursdag kan en jo gjøre det litt ordentlig.





































Synes jeg traff ganske bra i år med bursdagsgave til meg selv. Bursdagen ble altså feira på et gods i Danmark, med all inclusive mat og drikke, samt overnatting en langhelg. Og ikke minst trening og jakt hele helgen til ende. Pensjonisthunden og jeg dro på tur, og Petra ble igjen hos hundevakt på Ås. Bra timing, også – etter forrige helgs triste opplevelse. Nå ser jeg framover og koste meg med å ta med en god jakthund på det som er det nærmeste himmelen for henne – fuglejakt.

Lørdagen starta bra, med at instruktører og kursdeltagere sang bursdagssang for meg til frokost. Og jammen ble det både skåling og god mat dagen gjennom.

Treningen gikk bra for Carmens del. Hun imponerte blant annet med lekende lett å ta seg gjennom DET tette krattet både på vei ned til vannet og ikke minst tilbake samme vei med dummy.

På slutten av treningen fant vi en nyskutt and (det hadde vært andejakt på naboeiendommen). Den brukte vi som treningsvilt, og det var artig å se hvor mye mer “på” alle hundene ble, inkludert Carmen.

Det var et yrende fugleliv gjennom dagen, ikke minst en enorm gåseflokk som både fløy over oss og landa på jordene i nærheten. Det måtte ha vært over 1000 gjess!



Ellers var det en fantastisk oppvartning, både til morgenmat, frokost (= lunsj) og middag.

Søndagen var det jakt - i hovedsak på fasaner. Som forrige gang erfarte jeg at Carmen var temmelig lett i rumpa og ikke helt tyst. Vi stilte opp ute på jordet og driverne med sine spaniels gikk inn på “øyene” og drev ut viltet. Ut løp rådyr og harer og opp flaksa fasaner og rapphøns. Ganske så heftig!

Særlig ble harene på walk upen for mye for Carmen. Jeg ble et øyeblikk fokusert på skytteren til høyre for meg som skjøt to ganger etter en hare, og dermed knalla Carmen i vei, og var totalt ute av hånd. Heldigvis slutta han å skyte når han skjønte at en hund var “på rømmen”. Også ved en senere anledning knalla hun på en hare, men da oppdaga jeg det kjapt nok til raskt å få kalt henne hjem igjen.

Hun fikk vel hente en 6-7 fasaner, blant annet skadeskutt. Var mest fonøyd med at hun var styrbar i to heftige situasjoner, da det fortsatte å falle fugl mens hun var på vei ut, på vei hjem med fasan.

Sluttsummen var noe i overkant av 80 fugl.

Så kan en jo lure på hvorfor Carmen som har vært stadig hele sitt liv, “plutselig” i en alder av 8 år har begynt å knalle på jakt. Jeg tenker at det er en kombinasjon av for mye og for lite jakterfaring. Altså - hun vet så altfor godt hva det er, samtidig som det er en så spesiell anledning at det koker helt over for henne.

Uansett, ulydighet til tross, ingen tvil om at hun hadde en helt fantastisk helg. Og for min del er det jo mest hva jeg lærer og ikke hva førtidspensjonisten lærer som er viktig.


Det ble en helg jeg kommer til å huske - tusen takk til alle som var med og gjorde bursdagshelgen min til noe helt spesielt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar